BUILDING THE FUTURE
Op een dag maakte ik een foto van hamers die aan de werkkist in onze garage hangen. Ik was er al zo vaak langs gelopen, maar ineens vielen ze me op. De afdruk van de foto maakte me dan ook heel blij. De verdere bewerking heb ik digitaal gedaan. Kleur, lichtinval, het kwam als het ware vanzelf te voorschijn. Voor de eindafdruk heb ik gekozen voor geborsteld aluminium
ik bouw
aan een toekomst
met een hamer van goud
ik bouw
aan een toekomst
oneindig oud
Toelichting :
Ik denk dat jezelf het instrument kunt zijn om te werken aan de toekomst
Dat gisteren ook toekomst is.
Dat toekomst niet ophoudt te bestaan.
Dat je het instrument om te bouwen kunt gebruiken om te creëren of om te verwoesten.
Vandaar de naam: Building the Future
CIRCUS AND GOD’S EYE
Hoe de afbeelding Circus and God’Eye tot stand kwam:
In de klas van mijn dorpsschool hing een afbeelding van “het oog van God”. Het oog van God zag alles, als je ongehoorzaam was kwam je in het vagevuur of erger nog in de hel terecht. Als kind al vond ik dit een raar verhaal. Aanhanger van de Rooms Katholieke Kerk ben ik niet meer. Toch heb ik mooie herinneringen aan mijn “kind zijn” en “het Rooms-Katholieke geloof “. Het liefst ging ik s ‘morgens om 7 uur naar de “weekse” Mis. De gezangen, orgelmuziek, de geur van wierook en de prachtige schilderingen op de muren van kunstenaar van Geleuken. Ik voelde me er thuis. Ik herinner me met lichte weemoed hoe ik meeliep in de processies door de velden , aarde werd gezegend en er werd gebeden en gezongen voor een voorspoedige groei van de gewassen.
Hoe mooi was dat.
Enkele jaren geleden schilderde ik “mijn eigen Oog van God” zoals ik het zag. Later heb ik dit gefotografeerd en digitaal bewerkt tot een wervelend geheel, in beweging als een artiest cirkelend aan een zijden draad door het circus van het leven.
niet binnen de lijntjes blijven
maar je eigen gevoel volgen
PEACE PLEASE
Dit werk heb ik gemaakt in zwart wit en grijs, het gezicht van de vrouw op deze afbeelding kun je vaker tegenkomen in andere werken van mij .
Mijn gevoel bij het maken van de afbeelding was : een gevoel van HOOP
VROUW
touwen om haar heen
touwen niet om te binden
maar
voor verbinding
aan een kant
angst uitstralend
en
aan de andere kant vastberadenheid
beiden in elkaar overlopend
I AM – SELFIE
De inspiratie voor deze afbeelding kwam van de afbeelding van de mannen met de zwarte jassen
van een ander digitaal schilderij van mij
I Am
iets zijn
iets betekenen
eindeloos geworstel
niets zijn
alles betekenen
eindeloos
Een selfie makend
bedenkend wie je nu eigenlijk bent
en dan tot inzicht komen dat je o.k. bent zoals je bent
DISASTER FROM MY WINDOW
over de totstandkoming van dit werk:
Op een oud-ijzerstapel zag ik hem liggen, hij schitterde in de zon: De waterpomp van een auto, ernaast stond een kratje met open vakjes. Tussen het ijzer leek het op chaos, alsof er een ramp was gebeurd. De vakjes van het kratje leken op ramen van een flatgebouw en voor dat gebouw lag iets “ondefinieerbaars “ in vuur en rook
Ik heb er een foto van gemaakt en ben digitaal verder gegaan .
Mijn gedachten waren:
een ochtend
je kijkt uit het raam
de wereld is veranderd
of ben jij de verandering
MEN IN BLACK COATS
Als kind
zag ik
een kist versierd met bloemetjes
met daarin het buurmeisje , lieflijk
in haar witte jurkje
mannen in zwarte jassen
haalde haar op
Ze kwam nooit meer terug
Een van de eerste kennismakingen met de dood
Ik zag het lieflijke maar voelde ook de pijn.
Toen ik deze afbeelding maakte had ik mijn buurmeisje helemaal niet in gedachten, dit kwam pas heel sterk bij mij op toen het schilderij klaar was.
FEELING BLUE
Weemoedig
in oprechte samenhorigheid
luisterend naar bluesmuziek
proberen de figuren van mijn afbeelding
de melancholie te begrijpen
die er in verborgen ligt
Toelichting bij deze afbeelding:
De muziekstijl Blues komt van de muziek die de negerslaven maakten om hun samenhorigheid te tonen en hun lijden te verzachten.
Blauw is ook de kleur van rouw. Als vroeger de kapitein van een zeilschip dood ging dan verfde de bemanning een blauwe band om het schip
Blauw is in Rooms-Katholieke kerk de kleur van Maria troosteres
Ik hou van de kleur blauw.
Toch heb ik ook donker gebruikt in de afbeelding.
Je kunt kiezen of je duisternis of licht ziet, of beiden
RECOGNIZABLE
Deze afbeelding noem ik mijn VVVV afbeelding
Verwardheid – Verwondering–Verwijdering-Verrassing-Verbinding-Vermenging-Vernieuwing-Vertedering-Verhulling- Verhouding- Vergeving-
volmaakt
in
imperfectie
een ring – een driehoek -een vierkant -, perfect gevormd over elkaar hingen ze aan de muur in een museum. Ik werd er door geïnspireerd en maakte mijn eigen vormen.
ONE DIRECTION
Soms lijkt het dat je geen kant meer op kunt
maar
met
een beetje gezond verstand kun vaak zelf je weg kiezen
WORRISOME
Als je na een vermoeiende dag kunt ontspannen in een stoel dan heb je de regie van je leven nog wel gedeeltelijk in eigen hand, maar als dementie je leven overneemt wordt het anders.
In het zorgcentrum zag ik ze zitten in een (rol)stoel, gaten in hun hoofd, lege hoofden, zware hoofden, onbereikbare hoofden, elke dag afzakkend in een donkerder bestaan totdat ze hun hoofd definitief te rusten mogen leggen.
Maar het kan ook anders, dat weet ik door mijn moeder, voor haar, was , toen ze eenmaal door de eerste nare tijd heen was, dementie een zegen. De kettingen die haar leven beperkten kon ze los laten , liefdevol en vol levenslust genoot ze nog jaren van het leven en wij van haar. Het klinkt raar maar dementie was voor haar en de kinderen een geschenk.
Ik leg mijn hoofd te rusten en geef me over aan de stoel
Ik heb bewust fellere kleuren gebruikt voor deze afbeelding
WOMEN STANDING UP
Als de wereld meer vrouwelijke leiders zou hebben, zou het dan anders zijn ? Ik weet het niet. Ik begon met het tekenen van 1 figuur, toen 3 , het werden er steeds meer. De gedachten aan Mozes bij de Rode Zee kwam bij me op, en zo ook het idee om een afbeelding te maken die daar op leek, maar dan vreedzamer .
te lang teveel
gehuild
te lang teveel
gesust
te lang teveel
in angst geleefd
te lang teveel
gewacht
te lang teveel
gehoopt
te lang teveel
gebeden
te lang teveel
AFRICAN WOMEN
Mijn man maakte een kunstwerk uit een afvalproduct van een ijzergieterij, vanuit een bepaalde hoek bekeken zag ik in een gedeelte van dit werk het hoofd van een Afrikaanse vrouw, van dit gedeelte heb ik een foto gemaakt en deze digitaal bewerkt en het werden twee hoofden. Ik heb een groot respect voor Afrikaanse vrouwen die b.v. met een microkrediet mogelijkheden voor zichzelf en de kinderen creëren, vandaar dat ik ook heel blij was met het eindresultaat.
Women
samen
samen zijn
samen sterk zijn
samen
COLORFUL PREGNANT
Dit werk is een vervolg op mijn digitaal schilderij van de twee hoofden van de Afrikaanse vrouwen, maar nu kleurrijker.
liefdevol
in
verwachting
hoopvol
in
verwachting
kleurrijk
in
verwachting
IRON LADY
Een beeldje inspireerde mij tot het maken van deze fantasie-vrouw. Ik heb niet veel kleur gebruikt omdat ik in de eenvoud “KRACHT“ tot uiting wilde laten komen
Iron Lady
sterk als staal
kun
je
de wereld
ombuigen
HEAD
Deze afbeelding heeft heel wat hoofdbrekens gekost, ik heb dan ook wel zeker
20 hoofden getekend voordat het ” mijn hoofd “ werd, beginnend in zwart-wit en daarna in diverse kleuren.
hoofd
voelen wat je denkt
hoofd
denken wat je voelt
RORSCHACHTJE en SWIRLING RORSCHACH
De Zwitserse psychiater en kunstschilder Rorschach , 1884-1922, werd bekend door zijn inktvlekkentesten. De afbeeldingen voor deze testen maakte hij zelf , simpel gezegd, door een papier met inktvlekken dubbel te vouwen zodat er een symmetrische afbeelding ontstond. Zijn cliënten moesten aangeven wat zij in de vlekken zagen en zo probeerde Rorschach inzicht te krijgen in de karaktertrekken en impulsen van zijn cliënten.
Ik maakte een tijdje geleden een foto van een stuk hout, de afdruk zag er naar mijn idee uit als een figuur dat zo gebruikt zou kunnen worden in de Rorschachtest. Deze foto heb ik digitaal bewerkt en er zijn 2 digitale schilderijen uitgekomen: Rorschacht en Swirling Rorschach.
Ingetogen en uitbundig
dansend
van
ingetogenheid
naar
uitbundigheid
dansend
van
het licht naar het donker
van
het donker naar het licht
VEILED WOMEN
De buitenkant van een aardewerk vaas, gemaakt door mijn zwager, inspireerde mij tot het maken van deze afbeelding, vooral vanwege de kleurschakering.
Van het buitengedeelte maakte ik een foto, in het midden heb ik een zwarte opening gemaakt en de gesluierde vrouwen er digitaal ingetekend.
Veiled Women
vrijheid
ieder leeft op zijn manier
SUPPORTING EACH OTHER
De gezichten van deze afbeelding zie je ook in sommige van mijn andere werken. Ze stralen eenvoud en kracht uit.
Bijna gaan ze in elkaar op. Liefdevol steunen ze elkaar door dik en dun. Wetend dat de dag zal komen dat ze samen ruimte maken voor zichzelf.
In
elkaar
opgaand
maken
ze
samen
ruimte
MATROESJKA eeuwig vruchtbaar
Een holle pop, onderdeel van een reeks in elkaar passende poppen, symbool van fertiliteit en eeuwigheid.
Ik ben gewoon een beetje gaan experimenteren en zo ontstond, een beetje bij toeval ,de Matroesjka moederpop.
Oneindige vruchtbaarheid
Oneindige eeuwigheid
Oneindige uitdijing
LANDSCAPE
Ik ga op
in het landschap
van de tijd
AFFECTION
intense genegenheid
verwondering en liefde
voor
het grote wonder
voor
elkaar
NARRATORS
Vertellers
vertel het elkaar
het verhaal van liefde
vertel het elkaar
het verhaal van vrede
vertel het elkaar
het verhaal van mededogen
vertel het elkaar